Tippek profi sportfotózáshoz
Ismerd meg a sportot
Mármint tényleg ismerd meg a sportot. A sportfotózás nagy részében meg kell jósolnod a várható eseményt. Soha (legalábbis szinte soha) nem lesz meg a tökéletes képed arról, hogyan vetődik a kapus a labda után, ha mindig csak reagálsz a történésekre, nem pedig előre felkészülsz a dolgokra; neked is ugyanannyira készen kell állnod a játékra, mint maguknak a játékosoknak. Tökéletesen és alapjaiban értened kell az adott sportot és a zsigereidben kell érezni a ritmusát ahhoz, hogy igazán jó képet tudj készíteni.
Azt szeretnéd tudni, hogyan készíthetsz jobb, hatásosabb sportfotókat? A sportfotózás során számtalan lehetősége nyílik az embernek arra, hogy olyan drámai és életteli képeket kaphasson el, amiket amíg él, el nem felejt. Nincs még egy olyan műfaj, ami egyszerre tartogat izgalmas eseményeket, élettel teli ragyogó színeket és tökéletesen megismételhetetlen helyzeteket. Ennek az útmutatónak a tippjei és trükkjei több területet is lefednek – megtanulhatod a zársebesség megfelelő kezelését, de arra is ad ötleteket, hogy mire figyelj, nehogy lemaradj egy meghatározó pillanatról.
Ha megfogadod a következő nyolc tanácsot, lényegesen jobb képeket tudsz majd készíteni, és a barátaid is sárgulni fognak az irigységtől. A legfontosabb – ezeken a tippeken kívül – hogy folyamatosan fotózz! Gyakorlat teszi a mestert, legyen biztos kezed és mindig állj készen arra, hogy valami nagyszerű történhet a játék során.
Készüllj fel a magas ISO használatára
Szeretnéd a tökéletes képet elkészíteni, de a fények nem éppen a legjobbak? Jó lenne megállítani a középdöntőt, mert nagyobb zársebességre van szükséged? Egyszerű a megoldás: ha nagyobb ISO értékre állítod a géped, akkor magasabb zársebességet használhatsz, így több lehetőséged lesz a tökéletes kép elkészítésére.
A profi sportfotósok 1/1000 másodperc körüli zársebességet alkalmaznak, hogy “stop motion” felvételeket készíthessenek. Nappal ez igazán egyszerű. Éjszaka azonban előfordulhat, hogy gyorsabb “F” értékre lenne szükséged, mint amire az objektíved alkalmas. Az arany középúthoz növelned kell a fényképezőgéped ISO értékét (ami a film érzékenységét jelentette valaha), és ez már alkalmassá teszi a fényképezőgépedet arra, hogy több fényt engedjen be.
Éjszaka magasabb érzékenységű ISO-t kell használni. Szóval, mekkora érzékenységig mehetsz el? Ha a legújabb, legjobb fényképezőgéppel dolgozol, mondjuk egy Nikon D810-zel vagy Canon 5d Mark III-mal, akár a legmagasabb érzékenységű ISO-t is használhatod, és jók lesznek a képeid. Régebben a magasabb ISO azt jelentette, hogy szemcsések lettek a képek, azonban az újabb fényképezőgép rendszerekkel akármilyen érzékenységgel fotózol, nagyszerű képeket kaphatsz. Ez azt jelenti, hogy én gyakran 1600-as érzékenységű ISO-t használok. Ez arany középutat kínál a 800 és 3200 ISO között, és jóval gyorsabb zársebesség mellett tudok dolgozni.
A fényképezőgépedtől függően használhatsz akár automata ISO beállítást is, ami lehetővé teszi, hogy a géped maga válassza ki a legjobb ISO módot számodra. Ennek az az egyetlen furcsasága, hogy az automata rendszer nem egész beállításonként lépdel (tehát nem 400-ról 800 ISO például), hanem kisebb egységekben (például 200 ISO-ról 210-re). Akkor vedd számításba ezt az automata opciót, ha még csak most kezdesz el foglalkozni az ISO beállításával éjszakai fotózáskor.
Próbálj ki valami mást
Nem kell minden sportfotónak ugyanúgy kinéznie. Néhány évvel ezelőtt egy kicsi amerikai magazin, a Sports Illustrated fotósai megpróbáltak másként fotózni az amerikai foci meccseken, mint ahogy az szokás volt. Ahelyett, hogy szemmagasságban fényképeztek volna, lefeküdtek amilyen alacsonyra csak lehet a pálya végénél és nagy látószögű objektívet raktak a gépükre. Mit tett ez a képeikkel? Új látószöget nyitott meg számukra, ami segített a történet elmesélésében. Amikor fotózol, próbálj meg eredeti lenni és próbálj ki valami újat.
Ne feledkezz meg a környezetről
Butaságnak tűnhet ezt megemlíteni, de ne feledkezz meg a környezetről sem. Lehet ez egy éljenző rajongókkal zsúfolt stadion, vagy az ünneplő tömeg a parkolóban – a környezet kifogyhatatlan lehetőségek kincsesbányája, ahol megörökítheted a játék hangulatát miközben nem is magát a meccset fotózod. A parkoló remek hely arra, hogy a játék kezdete előtt felejthetetlen képeket készíthess az igazi rajongókról. Mielőtt elkezdődik egy kosármeccs, a kispad is nagyszerű hely, hogy képet készíts a csapatszellemről. De akkor se feledkezz meg a környezetről, ha már elkezdődött a játék. Ha van nagyobb látószögű lencséd, például 10,5 mm-es vagy 14 mm-es, mássz fel olyan magasra, amilyenre csak lehet, és készíts egy képet az izgatott rajongókkal teli stadionról.
Készülj táskával vagy övvel a felszerelésednek
Gondolkoztál már rajta, a sportfotósok miért cipelnek magukkal annyi eszközt? Bizonyára azért, mert munka közben szeretnének megizmosodni! 🙂
A viccet félretéve, ha már egyszer a pálya szélén állsz vagy éppen egy akció zajlik, nehéz visszaszaladni a táskádhoz és kicserélni a felszerelést. Sok sportfotós a közetkező három dolog egyikét használja munka közben: övtáska, övrendszer vagy fotós mellény. A fotós mellény nagyon menő volt néhány éve, de manapság már nem praktikus a sok objektív miatt, amiket magaddal kell vinned, és gyorsan elő kell tudnod kapni. Jobb megfelelő övrendszert használni. Készülj fel rá, hogy sok különböző képet csinálsz. Az öv lehetővé teszi, hogy gyorsan ki tudjam cserélni az objektívet, és hogy az összes memóriakártyát biztonságos helyen tarthassam. Így aztán a pálya szélén állva különböző objektívekkel felszerelve készen állok a cselekvésre.
Az a lényeg, hogy megtaláld azt, ami számodra a legkényelmesebb és a te igényeidnek a leginkább megfelel. Menj el a legközelebbi fotós boltba, próbáld ki a táskákat, és nézd meg, melyik lesz a legjobb a te számodra.
Hosszú objektívvel sokra viszed
Annak a titka, hogy egy sporteseményen jó képet készíts, viszonylag kevés dolgon múlik. Ezek közül az egyik legfontosabb az objektív. A fotózás legtöbb válfajával ellentétben a sportfotózás alkalmanként a létező legnagyobb és legdrágább felszerelést igényli. Ez teszi lehetővé, hogy akárhonnan fotózhass, beleértve a pálya végét is, mégis látszódjon a képen a játékos gyönygyöző homloka.
Okkal mondtam azt, hogy “alkalmanként”. Ahogy azt már korábban is említettem, a fényképezőgépek manapság már egész vagány dolgokra képesek magas érzékenység mellett is. Ez lehetővé teszi, hogy az ember lassabb objektívet használhasson sportfotózás során, például olyat, ami f/4-nél jó. Egy hosszú objektív lehetővé teszi, hogy a zsúfolt pályán kiemelj egyetlen egy embert.Amikor sportfotózáshoz keresel megfelelő objektívet, a következőket kell figyelembe venned:
- gondolkozz el egy 300 vagy 400 mm-es objektív vételén, ha megengedheted magadnak. Ha nem, szerezz be egy 70-200 mm-t.
- f/2.8 vagy f/4 érzékenységű fényáteresztő lencsét válassz. Kerüld az f/5.6-so lencsét mint a tüzet!
- Általában minél nagyobb és nehezebb az objektív, annál jobb.
- Ellenőrizd, hogy van-e az objektíven bemenet az állványnak.
- Olyan objektívet keress, ami kiállta az idő próbáját: jó oka van annak, hogy a Nikon és a Canon nem cserélgeti az objektívjeit túl gyakran.
Amikor jó objektívet veszel, az nem olyan, mint amikor jó fényképezőgép vázat szerzel be. Egy jó lencse legalább 10 évig kitart megfelelő gondoskodás és karbantartás mellett.
Ne leskelődj, kérlek.
Minden sportfotós bűnös leskelődő. Mit értek leskelődés alatt? A leskelődés (chimping) lényegében azt jelenti, hogy minden egyes exponálás után ránézel az LCD kijelzőre. Mi ezzel a baj? Az, hogy leveszed a szemed a történésekről, és a fényképezőgépedet nézed. Ez két okból is rossz: egyrészt könnyebben megsérülhetsz (például amíg a gépedet nézed, fejbetalál egy labda), másrészt lemaradhatsz egy díjnyertes pillanatról. Minden rendben van azzal, hogy átnézed a képeidet, de megvan ennek is a megfelelő helye és ideje. A sportban, ha már egyszer a zár kattant, nincs második esélyed. Tovább kell lépned a következő helyzetre.
Alacsony zársebességet használj
Alacsony zársebességet? Korábban azt mondtam, hogy a másodperc 1/1000 részére állítsd be a zársebességet, hogy elkaphasd a pillanatot és megállíthasd! Akkor hogy van ez?
Amikor azt mondtam, hogy próbálj ki valami újat, az azt is jelenti, hogy másféle zársebességet használsz. Ha korcsolyázást fotózol, és el akarod kapni a tökéletes sziluettet, amint éppen pördül a táncos, nem ajánlom a másodperc 1/60-át. De ha azt szeretnéd, hogy a háttérben vagány elmosódott folt legyen belőle, miközben az előtérben mozdulatlanul várja a párja, akkor nagyszerűen fog működni. Egy lassabb zársebesség dinamikussá teszi a képet. A Getty Images és a Reuters sok fotósa használja ezt a technikát, hogy dinamikussá tegye a képeit, és hogy csak a kép témája legyen tiszta és éles, semmi más zavaró tényező: 1/100 vagy 1/80-nál a sportoló élesen áll a kép fókuszában, de a háttér elmosódott lesz és nagyon vagány.
Kerüld a vakuzást
Ha professzionális sporteseményen fotózol, a vakuzás általában szigorúan tilos. A vaku fénye megzavarhatja a játékosokat, és megőrjíti az edzőket. Van néhány kivétel, mint például a kosárlabda vagy más fedett pályás sport, de a kamerára szerelt vaku használata szinte mindig tilos. A fedett pályás sportok esetében a tornatermek általában rendkívül erős vakukkal (vagy stroboszkópokkal) vannak felszerelve, amik ideális mennyiségű fényt adnak a pályára. Ezeket a vakukat a Pcoket Wizard segítségével szinkronizálni tudod a fényképezőgépeddel. Ha szabadtéri sporteseményt fényképezel, mint a foci vagy a baseball, soha ne használj fényképezőgépes vakut. Ezért fontos ismerni, hogyan lehet a vaku helyett az ISO beállításaival bűvészkedni, mert akkor nem is lesz szükséged vakura.
Bármiyen sportot is fényképezel, az a legjobb ha hozzászoksz, hogy vaku nélkül dolgozz. Sok sportszabályzatban van külön rész a fotósoknak, így mielőtt elkezdesz fényképezni egy eseményt, olvasd végig a szabályokat, hogy kiderüljön, mit szabad, és mit nem.