Tippek ingatlanfotózásra
A beltéri fotózás vagy ingatlanfotózás szaktudás kérdése, de legalább annyira tudomány és művészet is. Mindkét vonását ismerni kell, gyakorolni, és tökéletesíteni, ha valaki, a fényképészetnek ebben a zsúfolt, de jólfizető ágazatában szeretne elhelyezkedni. Mivel a fotózásnak ezzel a területével foglalkozom legtöbbet, rengeteg időt töltök azzal, hogy az ingatlanirodák profi képeit nézegetem.
Némelyik fotó csodálattal tölt el, mások láttán káromkodok, mint egy kocsis. Az utóbbi néhány év tapasztalatainak fényében, látva azokat a bukásokat, amiknek tanúja voltam néhány fotós munkája során, állítottam össze a sikeres beltéri fotózással kapcsolatos öt legfontosabb tippem.
Használj megfelelő felszerelést
Ahhoz, hogy beltéren fotózzunk, szükség van néhány nélkülözhetetlen eszközre.Nagy látószögű objektívek – általában a Canon 10-22mm vagy a 10-18mm és a Nikon 10-24mm objektivei ideálisak azoknál a képeknél, amelyeket meg fogunk vágni. A teljes képek, vágatlan fotók készítéséhez a Nikon 14-24mm, Canon és a Nikon 16-35mm objektivjét, valamint a Canon 17-40mm lencséjét érdemes használni. De nem kell elvetni az olyan olcsóbb objektívek használatát sem, mint a Sigma vagy a Tamron, hiszen a tesztek szerint ezek is közel olyan jó minőséget hoznak mint a Canon vagy a Nikon, de olcsóbbak.
Ezek a fent javasolt objektívek eléggé széles perspektívában tudják rögzíteni a képet ahhoz, hogy a szoba nagynak és tágasnak tűnjön, de mégsem torzítják a képet. Soha ne használjunk halszem objektívot. Amint a pénztárcád megengedi, fontold meg, hogy beruházz egy rendes építészeti, tilt-shift vagy high-end prime objektívbe.Állvány – ha beltéri fényképezés során kézből fotózol, nem csak amatőrnek tűnsz, de el is mosódnak a képeid. Szerelkezz fel állvánnyal és távkioldóval, és így szinte nullára csökken annak az esélye, hogy a fényképezőgép bemozdul, amikor exponálsz.Vaku – szerezz legalább egy jó minőségű vakut, merthogy a digitalis fényképezőgép kiugró vakuja egyszerűen nem elég. Valójában azt is mondhatnám, hogy a vaku a legfontosabb eszköz az ingatlanfotózás során.
Ha olyan vakut használsz, amit nem a fényképezőgépre kell rakni, akkor szükséged lesz távirányítóra is. Ezek használatával már nyugodtan használhatod a vakut, nem fogja korlátozni a fényképezőgép a lehetőségeidet.
Készítsd elő a terepet
Vigyél ki minden vackot a szobából – papírokat, ruhákat, mindent, amit egy bemutatóteremben sem láthatsz. Ezután kapcsold fel az összes fényt a lakásban. Ez segít abban, hogy a szoba hívogató és meleg benyomást keltsen, valamint megtölti azokat a sötétebb területeket is jelentéssel, amilyenek gyakran vannak a sarkok körül.
Rázd fel a kanapé párnáit, simítsd el az ágytakarókat, függönyöket, sötétítőket. Tűnjön úgy, mintha minden tökéletes lenne.
Tanuld meg kezelni a környezet fényeit és a vakut
Amikor nappal fényképezünk egy helyiséget, a szobában a fények 2-3 beállításnyival is sötétebbek, mint odakint – ez azt jelenti, hogy a szobában akár nyolcszor kevesebb a fény! Ha a fényképezőgépedet azokra a fényekre állítod be, amelyek a szobában vannak, akkor az ablakok túlexponáltak lesznek, és a fehér fény tömege fog uralkodni a képen. A high-end beltéri fotózás során ki kell egyensúlyoznunk az ablakokon beáramló és a lakásban lévő fény közötti különbséget.
Ha jól csináljuk, előbukkan a kilátás az ablakon – ami életbevágóan fontos, ha éppen ez adja el a lakást. Ezt kétféleképpen érhetjük el. Néhány fotós expozíciós sorozatot készít vagy a HDR-t használja azért, hogy a különböző szintű fényeket lefedje. Ez azt jelenti, hogy két-három fotót lő különböző expozíciós időkkel és azután Adobe Lightroom vagy Photoshop segítségével dolgozza ki a képeket.
Én személy szerint azt javaslom, hogy tanuld ki a szabadon álló vaku tudományát és művészetét, hogyha azt szeretnéd, hogy a képeid kitűnjenek a tömegből. A szabadon álló vaku használatakor úgy állítod be a fényképezőgépet, hogy helyesen exponáljon az ablakokra, és a vakut használod arra, hogy növeld a szoba expozícióját. A legfontosabb, hogy megtanuld, a fényképezőgéped zársebességét hogyan befolyásolják a környezet fényei (pl. a napfény), míg a géped rekeszét és az ISO-ját a zársebesség és a vaku erőssége is befolásolja – így lehet a két különböző erősségű fényforrást kiegyensúlyozni a fotón, és így lehet ütős képeket csinálni.
Tökéletesítsd a beállításokat
Azt javaslom, hogy az ISO alapból 100-ra vagy 200-ra legyen állítva, ne automatára. Ez biztosítja, hogy a képek nem lesznek szemcsések és nem torzulnak. Csak akkor változtatom az ISO-t nagyobbra, ha a vaku már a legerősebb fokozaton van, de még az sem elég ahhoz, hogy kivilágosítsam a teret. Ne feledd: ha emeled az ISO-t, az növeli a vaku tényleges erejét a képeken. A rekeszt f/8-ra állítsuk a munka során. Ez a beállítás két okból is jól működik. Egyrészt, az objektívek általában f/8-on adják a legélesebb képet. Másrészt, ez a beállítás elég jó mélységélességet biztosít ahhoz, hogy a szobában minden éles legyen, de még elegendő fényt jut be a rövidebb záridőhöz. Ismét csak akkor változtatom meg ezt, ha nagyobb vakuerősségre van szükségem, amikor is a rekesz kinyitása (kisebb f választása) több fényt enged át az objektíven.
Most állítsuk be a záridőt (amennyiben manuális módban dolgozol), vagy a DSLR fénymérőjét úgy (amennyiben Rekesz üzemmódban dolgozol), hogy az ablakokra pontosan exponálhass. Amint ezekkel a beállításokkal megvagyunk, már csak az maradt, hogy a vaku erősségét és irányát a szobának megfelelően állítsuk. Akkor kapjuk a legjobb szórt fényeket, ha a vakut a plafonra vagy az egyik üres falra irányítjuk.
Persze, a vaku különféle szűrőivel és egyéb kiegészítőivel más lehetőségeket is fel lehet fedezni. Ha a szoba túl világos, csökkentsük a vaku erejét, ha a szoba nem elég világos, növeljük a vaku erősségét.
Keressük meg a megfelelő kompozíciót
Sétáljunk körbe a szobában, hogy megtaláljuk a legjobb nézőpontot. Gyakran a szoba egyik sarkából érdemes fotózni a másik sarok irányába, máskor olyan perspektívát érdemes keresni, ami megmutatja a teret vagy a folyosót két szoba között. Egy-egy helyiséget mindig több szögből is fényképezzünk le. Így később át tudod nézni a képeket, és magabiztosan választhatod ki, hogy melyik perspektíva a legjobb. Az ingatlanfotózás során van néhány kulcsfontosságó szabály, amit érdemes betartani. Először is, minden függőleges legyen függőleges.
Ezt úgy érheted el, hogy a fényképezőgépet tökéletesen vízszintesen helyezed el. Ha egy kicsit felfelé vagy lefelé tartva fotózol, a függőleges vonalak egymás felé fognak tartani – ez az amatőr munka egyik jele. De ha lépcsőházat fényképezünk, vagy ha egy magasabb pontról fényképezünk le a szobába, akkor előfordulhat, hogy meg kell döntenünk a fényképezőgépet. Hasonlóképpen, előfordulhat az is, hogy a fényképezőgépet felfelé kell fordítanunk ahhoz, hogy az épület külsejét fotózzuk le.
A következő szabállyal kapcsolatban különböző véleményeket is hallottam. Néhányan azt mondják, hogy mindig mellmagassában fotózzunk – ami általában félúton van a menyezet és a padló között. Ezek a fényképészek azt állítják, hogy így lehet egy szobát ideálisan megkomponálni. Én ezzel nem értek egyet, mint ahogy sokan mások sem. Miért lenne az nekem jó, ha a kép egyharmadában az üres plafon lenne? Mások azt javasolják, fotózzunk csípőmagasságból.
Én személy szerint azt mondom, hogy olyan magasságból érdemes fotózni, amilyen az aktuális helyiség berendezésének a legjobban megfelel. Egy konyhában például többnyire a padlótól a plafonig ér a konyhaszekrény. Itt valóban van értelme csípőmagasságból fényképezni, mert így a munkafelületek felszíne is látszani fog. De a fürdőszobában vagy a nappaliban például, ahol a legtöbb tárgy (mint a kanapé, dohányzóasztal, vagy a fürdőkád, wc) a csípőmagasság alatt van, érdemesebb alacsonyabbról fotózni. Hiszen a képet mindenképpen a szoba tartalmával szeretnéd megtölteni, nem üres helyekkel.