Kamera vaku típusok
A fények megértése és tanulmányozása talán a fotógráfia legfontosabb része. Manapság szinte az összes DSLR kamera (és kompakt kamera) beépített vakuval szerezhető be. Viszont, sajnálatos módon ezek a beépített vakuk elég rikító fotókat tudnak produkálni… Annak ellenére, hogy elvileg segíteniük kellene a munkánkat. Számos vaku típus áll rendelkezésünkre, melyeket használva a fotózás mestereivé válhatunk és a lehető legjobb végeredményt kaphatjuk az adott fényszituációból. Nézzük, miről is van szó!
Beépített és felugró kamera vaku
A beépített és felugró vaku egységek a kamera részei, gyártás során bele lettek építve a kameratestbe. A lencsékkel egy tengelyen helyezkednek el, így mikor a fotózásnál vakut használunk, a fény kizárólag egy irányban terjed – kizárólag a fotózott tárgyra irányul. Ez igen sokszor problémát jelenthet, hiszen kontrasztosabb képeket, erőteljes árnyékokat és mindemellett indokolatlanul sötét hátteret is eredményezhet az egy-tengelyes vakuzás. Mindannyian tapasztalhattuk az alábbi problémákat éjjel, vagy bulikban a haverokkal készített fotóknál. Elkerülhetjük ezeket a problémákat azáltal, hogy igyekszünk kiegyenlíteni a vaku által adott fény és a helyszíni fény mértékét. Ezt úgy tehetjük meg, ha bemérjük a helyszínt – vaku nélkül -, majd készítünk egy fotót vakuval.
Dedikált vaku
A dedikált vakunak, azt a vaku egységet nevezzük, mely a kamera felső részében, az úgynevezett “hot shoe”-ban helyezkedik el (a csatlakozási pont kameránk tetején). A dedikált vaku egy igen hasznos eszköze a gépnek, mely kommunikál a kamerával. Együtt, a kamera és a vaku felhasználva a távolságot, ISO érzékenységet, f-stopot és a záridőt, képes meghatározni az optimális vakuerősséget. A dedikált vaku a beépített és felugró vakukkal szemben előnyt élvez számos ok nyomán, de leginkább azért, mert másképp irányzott vakufénnyel elkerülhető a vörösszem effekt. Ráadásul jó néhány dedikált vaku képkészítés előtt még egyszer vakuzik, hogy a fotózott tárgyunk pupillája teljesen összeszűküljön és biztosan elkerüljük a vörösszem effektet. Ez a vakutípus sokkal jobb a beépített vakunál, sokoldalúsága miatt. Még sokoldalúbb lesz, ha csatlakoztatunk hozzá egy kábelt, mely lehetővé teszi a számunkra, hogy szétválasszuk a vakut és magát a kamerát, olyan pozícióba és szögbe helyezzük a megvilágítást, hogy a legjobb fényeket és végeredményt kapjuk. Egyszer kipróbálod és beleszeretsz a szabadságba, higgy nekem!
Makro Ringlight (gyűrű) vaku
A gyűrűvaku a lencse hengerére illeszkedik, csavarozzuk. Lágy, szórt fényforrást ad, mely ideális makró fotózásokhoz. A makró fotók apró részletei eleve kizárják a beépített vaku használatát, a dedikált vaku pedig nem rendelkezik a maximális irányíthatóság képességével, hogy tökéletesen kiemelje a makró tárgyakat. A gyűrűvaku lehetővé teszi, hogy a lehető legközelebb kerüljünk a közeli fókuszú tárgyunkhoz és megvilágítsuk egy olyan fényforrással, mely nem eredményez majd erős kontrasztokat és árnyékokat. Ehelyett lágy, homogén megvilágítást kap, mely kiemeli a részleteket.
Hammerhead kamera vaku
A Hammerhead vaku egy olyan vaku típus, mely a kamerától függetlenül áll rendelkezésünkre, nem kapcsolódik a hot shoe-hoz, hanem a kamera állvány hüvelyéhez illeszkedik. A vakuegységet a kamera széléhez csavarozzuk, így már nem fog a lencsével egy tengelyen elhelyezkedni, ezzel elkerülve a vörösszem effektet. A hammerhead vaku az esküvő és press fotósok közkedvelt eszköze, mert ennek a vakutípusnak magas a fénykimenetele és jobb szöget és fogást ad, mint a többi vaku.
Fill-in (Derítő) vaku
Ez a vakutípus nem egy külön vaku egység, inkább egy technika, melyet akkor alkalmazunk, ha a háttér jóval világosabb, mint maga a tárgy, illetve ha a megvilágítás olyan mértékű, hogy alapvetően kontrasztos képet kapnánk. Ahogy az elnevezés is jelzi, a derítő vakuzást arra használjuk, hogy további, kiegészítő fényforrást adjunk, ezzel a szemnek kielégítőbb expozíciót és végeredményt kapjunk. Ez a technika akkor lehet hasznos, ha a környező fény és háttérvilágítás túl sok, így az elkészült fotónk leginkább egy árnyképhez hasonlítana. A technika pedig igen egyszerű: kapcsoljuk be a vakut és mérjük be a fotózni kívánt tárgyat (vagy tárgyrészt), mely épp árnyékban van az őt körülvevő, többi tárgyhoz, háttérhez képest. A kapott képünk így már sokkal kiegyensúlyozottabb és esztétikusabb lesz.
Bounce (visszavert) vaku
A bounce vakuzás ugyancsak egy technika, nem egy vaku egység. Sokkal esztétikusabb képeket kaphatunk, ha a vaku fényét egy másik felületről (plafon) visszaverve vetítjük a fotózott tárgyra, így megvilágítva, nem pedig közvetlenül és tengelyesen, mint ahogy azt a legtöbb vakuval tennénk. Egy dedikált vakuegységre lesz szükségünk, mellyel a közeli falról, vagy plafonról vissza tudjuk verni a vaku fényét. Ennek a technikának tudatában és ezt alkalmazva a fotózás egy teljesen új dimenziója nyílhat meg előttünk, még inkább, ha a dedikált vakunkat külön kábellel csatlakoztatjuk kameránkhoz.