Tippek tájképek fotózásához
A profi és amatőr fotósok közös kedvence a tájfotózás. A természet gazdag a csodásabbnál csodásabb természeti tájakban, tele szépséggel és drámával, mely ráadásul az évszakokkal folyamatosan változik. Hoztunk pár hasznos tippet a „lapos” képek elkerülése érdekében!
1. Alkoss mélységet
Ha tájakat fotózunk, igyekezzünk megteremteni a mélység látszatát azáltal, hogy a kép különböző elemeit fókuszban tartjuk. Ahhoz, hogy ezt elérjük, alacsony rekeszt kell alkalmaznunk, f/16 és f/22 közöttit, mert ezáltal lesznek mind a háttérben, mind az előtérben látható tárgyak élesek. Helyezzük a kamerát egy kamera állványra, melynek köszönhetően elkerülhető a kamera rázkódása, hiszen kis rekesz alkalmazása esetén kevesebb fény hatol majd át a lencséken.
2. Használjunk széles látószögű lencséket*
Azért érdemes széles látószögű lencséket használnunk tájfotókhoz, mert jóval szélesebb látványt kaphatunk, egy tág tér érzetét kelthetjük általa. Ugyancsak előnye, hogy nagyobb mélységélességet ad és dolgozhatunk gyorsabb záridővel, hiszen több fényt enged átjutni a lencsén. Egy képet f/16-on rögzítve, annak mind előtere, mind háttere éles lesz. Bátran próbáljunk ki akár több, érdekesebb szöget is fotózáskor.
3. Használjunk filtereket
Ahhoz, hogy a lehető legjobb képeket kapjuk két filter is hasznunkra lehet tájképek megörökítésekor. A polarizációs filterek besötétítik az égboltot, így előtérbe helyezhetjük a kéket a felhők fehér színével kontrasztban. Az úgynevezett Natural Density (ND) filter megakadályozza, hogy túl sok fény érje a kamera érzékelőjét. Ez igencsak hasznosnak bizonyulhat napos időben, mikor a kameránk képtelen lassú záridővel dolgozni (abban az esetben, ha például rögzíteni szeretnénk a felhők, vagy a víz mozgását).
4. Mozgások fényképezése
Mikor folyóvizet fotózunk, csodás fehér vizes hatást tudunk produkálni azáltal, hogy hosszabban exponálunk. Ennek egyik módja, ha a TV, vagy S (Shutter-Priority) módot alkalmazzuk és legalább 2 másodperces expozíciót állítunk be. Másik, ha AV módban van a kameránk és egy kisebb rekesszel, például f/32-vel (ez általában több fényt kíván) rögzítjük a képet. Napos idő esetén használjunk ND filtert, melynek segítségével csökkenthetjük a kamerát érő fény mennyiségét, így alkalmazhatunk hosszabb záridőt is. Ezekben az esetekben mindenképp használjunk háromlábú állványt, így minden egyes részlet éles marad.
5. A víz, mint tükör
A víz visszafogott fényviszonyok mellett lenyűgöző hatást és tükröződést eredményezhet a képeken. Az ilyen típusú fotók elkészítésének megfelelő ideje a két, úgynevezett „Golden Hour” időszakban lehetséges: egyik az első órában napfelkelte után, a másik pedig a naplementét megelőző egy órában. Helyezzük a kamerát egy háromlábú állványra, majd állítsuk a kameránkat TV, vagy S módba. Válasszunk egy lassabb záridőt és hagyjuk, hogy a kameránk válassza ki az optimális rekeszt. Ha esetleg nem sikerülne a fotót ideálisan élesre elkészíteni, csak növeljük az ISO-t egészen 200-ra kezdésként.
6. Az emberek is fontosak!*
Egy tájkép nem csupán a természetről szólhat; miért hagynánk le róla az embereket? Egy gyönyörű tájképnek kiegészítője lehet egy aranyos gyerek, vagy egy széplány, aki épp a virágok között kocog a réten. Ne feledkezzünk meg a harmadolás szabályról sem és helyezzük a személyt egy nem-központi pozícióba a képen, hogy megragadja szemünk figyelmét. Válasszunk gyors záridőt, ha meg szeretnénk fagyasztani a mozgást, illetve ezzel ellentétben lassabb zársebességet, ha meg szeretnénk örökíteni azt.
7. A harmadolás szabálya – Gondolkozzunk harmadokban!
Ahhoz, hogy megértsük a harmadolás szabályát és pontosan tudjuk alkalmazni azt, képzeljünk el négy vonalat: kettő vízszintesen, másik kettő pedig függőlegesen felosztja a képet kilenc ugyanakkora rubrikára. Egyes képek akkor néznek ki a legjobban, ha a fókuszpont a középső négyzetben van, viszont akkor keltjük fel igazán a néző figyelmét és alkotunk érdekes kompozíciót, ha a tárgyat a középső négyzeten kívülre, illetve ha valamelyik két vonal metszéspontjára pozícionáljuk. Ha a fotót a harmadolás szabálya szerint komponáljuk, a szemünk számára sokkal izgalmasabb és kellemesebb képet kapunk.
8. A „Magic Hour”
Az igazán szép tájfotók azáltal vannak kategorizálva, milyen „minőségű”, illetve melyik órában készültek. Ennek köszönhetően a fotósok többsége vagy kora reggel, vagy a késői órákban készíti képeit, mikor a nap még nincs túl magasan, alacsonyabb lesz a kontraszt és gyakran kisebb színpalettájú, mélabúsabb képek születnek. Így közvetlen hajnal utáni és szürkület előtti órákat más nevükön „Magic hours”-nek nevezzük. Ha a hajnali kelés nem igazán ínyedre való a hétvégén, ne aggódj – számos lehetőséged adódik még tájképek fotózására a nap folyamán!
9. HDR
Egy tény, amit tudnunk kell a HDR-ről, hogy nem minden néz ki jól HDR képként. Nagyon sokszor elkap minket a hév és HDR fotókat készítünk, viszont ez elkerülhetetlenül hamar megtölti a merevlemezünket több száz olyan képpel, melyet soha többé nem fogunk majd használni. Gondolkozzunk el mit szeretnénk elérni, mielőtt bármibe is belekezdenénk. Használjunk egy háromlábú állványt és egy távkioldót, ha lehetséges, hiszen a legkisebb mozgás is silány minőséget eredményezhet, ellenőrizzük a hisztogramot és az LCD kijelzőnket minden egyes expozíciónál, hogy megbizonyosodjuk arról, a fényszintek egész skálája le lett fedve a fotókon. Ha nem, rögzítsünk egy újabb képet +, vagy – az akkori EV értékhez képest.
10. Kamera beállítások
Az egyszerűség kedvéért, az alábbi beállítások a tipikus értékek, de változhatnak a különböző szituációk és kompozíciók szerint.
– RAW formátum
– Rekesz prioritás: F11-től F22-ig (Változó)
– ISO: 200
– Fókusz: Autófókusz
– Mérés: Mátrix
– Fehéregyensúly: Autó
A biztonság kedvéért megjegyzendő:
Mindig mondjuk el valakinek hova tartunk, és mikorra várhat minket vissza.
Vigyünk magunkkal ételt és italt.
A környezetnek és a célállomásunknak megfelelő öltözékben induljunk útnak.
* Csillagal jelölt képek Csíkos István képei